Etappe 5: Tips and Tricks

Om maar eens met de deur in huis te vallen. CyleTeam Wijchen bestond deze zondag uit een:

  1. een A-groep
  2. een B-groep
  3. een C-groep
  4. een A-groep, een B-groep en een C-groep

Behalve de laatste zijn eigenlijk alle antwoorden goed want de opkomst was bedroevend laag en de CycleTeamers zijn geen lid van een club geworden om in hun eentje een groep te vormen toch ? Nu was het wel zo dat de fruittelers van Maas en Waal de nacht hadden doorgehaald om vorstschade aan de fruitbomen te voorkomen.

Misschien een nachtrit inplannen ?

Misschien waren er renners die de schaatsen uit het vet hadden gehaald, of aan het overwinteren waren geslagen in het zonnige zuiden of gewoon in bed zijn blijven liggen. Hoe het ook zij, de wel aanwezige CycleTeamers hadden zich goed aangekleed en waren er klaar voor. Over de heenreis naar Rossum, stervenskoud maar met de wind een beetje in de rug, is niet zo heel veel te vermelden. Dat geeft de mogelijkheid tot het volgende. Zo aan het begin van het seizoen is deze plek misschien ook geschikt om wielrentips uit het peloton door te geven. Alle renners maar met name de jongste aanwinsten, kunnen hier dan hun voordeel mee doen gedurende het seizoen. Bijvoorbeeld, waar moet je rijden wanneer je de wind tegen hebt en je de mede renners uit de wind wil houden, welke (sport)drank is het minst vies, het goed afstellen van de achter derailleur zodat je alle versnellingen tot je beschikking hebt en hier aangekoppeld de ideale kettinglijn, Er zijn namelijk CycleTeamers met een voorkeur voor klein, klein voor en klein achter. Groot voor en groot achter heb ikzelf nog niet gezien maar is natuurlijk ook een optie. Ik heb het nog even opgezocht en volgens mij geldt het uitgelegde principe ook voor Pinarello’s.

De eerste tip uit het peloton komt van Frans. Wanneer je er een hekel aan hebt om op kop van het peloton te moeten rijden vraag je gewoon of je broer een keer meerijdt. Dan kun je zelf een beetje achteraan blijven hangen en niemand die het in de gaten geeft. Lijkt mij een prima tip.

We naderen de pauze plaats maar er is nog ruimte voor een tweede vraag.

Wanneer tijdens de pauze twee renners op zich laten wachten hoewel de geserveerde koffie uitstekend is, komt dit door:

  1. Ze waren met z’n tweeën van de weg geraakt en in de sloot terecht gekomen en even terug naar huis gereden om zich om te kleden
  2. Ze hadden de fietsen per ongeluk aan elkaar vastgezet
  3. Er stonden twee bevallige wielrensters lang de kant weg die ook nog nooit van de ideale kettinglijn hadden gehoord.

Voor het juiste antwoord verwijs ik graag naar de jury leden Eric en Theo.

De terugweg verliep mogelijk iets warmer maar wel met wind tegen. Nog even terugkomend op de tip van Frans, op sommige stukken waar mijn hartslag al ver over het omslagpunt lag was er bij zijn broer Benedict voor het eerst een klein hijgje te horen. Frans maar eens vragen of z’n broer wat trainingstips heeft voor ons. Hiermee komt ik ook weer terug bij de vraag aan het begin van dit stukje, met z’n allen hadden de CycleTeamers toch nog een gemiddelde van 30.3 km/uur neergezet over ruim 80 km. Welke groep doet dat na.

Een hele mooie snelheidsmeter

Volgende week is het Pasen. Dan kan het gemis aan trainingskilometers weer enigszins goed gemaakt worden door op beide dagen met de CycleTeamers te gaan fietsen.

Tot volgende week met weer nieuwe avonturen van CycleTeamWijchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.